Vilket / vilka filter för landskapsfotografering och till bilder med lång slutartid ska man välja? Det är inte så enkelt som man kan tro, det är en djungel med att hitta filter som passar både plånbok och kvalité. Jag har haft lite olika märken och utföranden av filter, och jag tänkte ta och dela med mig av mina tankar kring detta. (ni hittar en guide till att ta bilder med lång slutartid här) Det finns filter som är cirkulära som man skruva på fronten på objektivet, och så finns det filter som man sätter i speciella hållare som sitter på en adapter ring som skruvas på fronten på objektivet. Och sedan så finns det variabla filter som skruvas på fronten på objektivet som man sedan kan skruva på för att få olika styrka på filtret.

Cirkulära filter

ND110 Jag började med ett filter från Hoya som bara kostade en hundra lapp eller två och det var jag mycket nöjd med i början, och anledningen till att jag bytte bort det var för att jag uppgraderade kamerasystemet till en fullformats kamera, vilket gjorde att det även blev nya objektiv som hade större filterdiameter så det lilla filtret jag hade passade inte med mitt nya system. Jag började läsa om dom olika märken och typer av filter som finns att välja bland, men fastnade till slut för ett B+W ND110 filter som är ett 10 stegs filter. Jag använde detta filter med glädje under ca ett års tid, men jag insåg med tiden att det har sina begränsningar med att använda cirkulära filter och det är att man får en jämn mörkläggning över hela bilden och himlen är i princip alltid ljusare än förgrunden. Det finns halvtonade filter med skruvgänga också, men där är en stor nackdel som i min mening enbart är att kasta pengar i sjön och det är att när du väl har skruvat på det filtret så kan du inte justera hur mycket av bilden du vill tona ned utan du får vackert ta och komponera efter filtret. Toningen löper över halva filtret där det i mitten av filtret är mycket svagt och sedan blir mörkare ju längre upp på filtret du kommer SE HÄR En annan nackdel med cirkulära filter är att om du har flera olika objektiv som du har tänkt att använda med filter, och dom har olika filtergängor så behöver du köpa flera filter till varje filterstorlek som du har. Det går att kpa anpassningsringar, men det kommer att ge mer vinjettering då du bygger filtren utanpå varandra. En annan sak som jag irriterade mig på med både Hoya och B+W filtret var färgsticken. B+W filtret gav väldigt gula bilder, det går givetvis att fixa i efterbehandlingen, men det är lite pill med det, och kan man komma undan detta så vill jag givetvis göra det. Letade igenom arkivet för 2012 och hittade ett exempel på detta IMG_2141-Redigera Och när man har fixar lite med vitbalansen i lightroom får jag ut detta, som jag personligen tycker är en bättre utgångspunkt IMG_2141-Redigera-2 Det kanske inte verkar som en stor grej, men när jag hade använt b+w filtret under ett par månader så började jag tycka att det var fruktansvärt störande med det gulaktiga färgsticket. Vissa bilder var det riktigt jobbigt att försöka få till korrekta färgen och jag fick jobba mig ganska mycket med justeringslager för olika färgkanaler i Photoshop. Jag tycker förvisso att det är halva nöjet att efterbehandla bilderna, men när man ska behöva lägga mycket tid och energi på att fixa korrekta färger så tappar jag intresset för det.

Variabla filter

3955431 Ett variabelt filter är ett filter som du skruvar på fronten på objektivet, men som du sedan kan rotera för att få olika styrka på filtret. Just detta filter, ett Genus GNDF har en variabel styrka mellan 2 och 8 steg i ett och samma filter. Klockrent! Eller? Nja, inte riktigt. Jag tänkte också att detta måste ju iallafall vara filtret med stort F och en liten prick ovanför i:et, om man bortser från att man inte har något för himlen. Efter att ha setat och letar lite information om detta filter så la jag även ner tankarna om att köpa ett sådant. När man fotograferar med vidvinkel, vilket jag allt som oftast gör vid landskaps fotografering och tar bilder med lång slutartid så uppstår ett fenomen som gör att det bildas ett mörkt X över bilden. Ni kan läsa lite om det här. Detta är alltså inget som jag har provat själv, men om ni googlar ltie om variabla nd filter på vid vinkel så får ni upp endel info om detta.

Filtersystem

6M3B4491 Det finns endel olika märken även när det kommer till filtersystem men här hade jag länge kollat på Lee Filter system då jag har sett många riktigt duktiga landskapsfotografer använda sig av just detta system. Väldigt många på olika fotoforum runt om på nätet pratar väldigt gott om Lee's filter och speciellt deras Big Stopper som vad jag kunde läsa mig till inte ha några större färgstick, och att det är lite åt det blåa håller vilket var något som jag var ute efter. Men smakar det så kostar det! Man får allt vara beredd att punga ut en rejäl slant om man vill ha dessa filter, och det gjorde mig tveksam så jag kollade även på Hitech filters då dom var ganska mycket billigare. Jag började fördjupa mig lite i informationen om dessa filter och det var mycket negativt om dom, speciellt då med knepiga färgstick i deras mörka 10 stegs filter. Jag tog efter veckor av forskning av både text och bilder så beslutade jag mig för att köpa dom dyra Lee filtren (min unboxing av Lee Filters hittar ni här), och jag kan lova att jag inte ångrar en enda krona som jag lagt på dessa filter. Dom är rena drömmen att jobba med! Vilken frihet det var att kunna använda halvtonade filter för att mörka ned himlen och sen deras otroliga Big Stopper! Jag insåg snart att det bara vore idioti att köpa några billigare filter. Inget snack om saken att man får vad man betalar för när det kommer till filter. Det som står näst på tur för inköp gällande filter är Lee's nya Little stopper som är på 6 steg. Det är nog bra att ha när man har varit ute och tagit den brutala bilden med riktigt lång slutartid då det börjar bli mörkt ute, för det tiden för exponering sticker snabbt iväg när det börjar skymma. En annan sak att tänka på ifall ni köper Lee Big Stopper är att kontrollera hemma först hur mörkt det verkligen är. Dom skriver att det ska vara 10 steg, men dom lägger även till att Big Stoppern är handgjord för att hålla högsta kvalité och därför kan mörkheten variera mellan 8 och 12 steg. Detta var något som jag inte hade läst så noga när jag började ta bilder med långa slutartider, och det resulterade i att bilderna ständigt blev underexponerade. När jag väl började forska lite i detta så hittade jag den texten, och gjorde då ett test hur mörkt mitt filter verkligen var. Jag kommer att lägga upp det testet i ett separat inlägg som kommer strax. _L6B4246-Edit